fbpx

Robert Jarek

„Celność jest ważna. Cel jest ważny i samo w niego celowanie”.

Czy miałeś w życiu okazję celować? Przed rzutem kamieniem, strzałem z wiatrówki na strzelnicy czy rzutem do kosza. Piłką lub zwiniętym papierkiem. Myślę, że na pewno miałeś. Wiesz zatem, że bez celowania Twoje działanie nie ma sensu. To samo dotyczy wystąpień publicznych.

Co powinno być celem Twojego wystąpienia publicznego?

Celem każdego Twojego wystąpienia, wypowiedzi czy wywiadu jest przekazanie wartości i czegoś, co ma znaczenie. Kwiecista mowa okraszona genialną prezentacją, jednakowo Twoją, jak i tą multimedialną, na niewiele się zdadzą, jeśli słuchacze nie otrzymają od Ciebie żadnych konkretów lub wniosków, które w mniejszym czy większym stopniu (lepiej w większym) wpłyną na ich pracę czy życie. Rozwiążą ich problem, zaciekawią, ubarwią oraz zostaną z nimi na dłużej zarówno w głowie, jak i w sercu.

Jak znaleźć cel?

Przed przygotowaniem swojego wystąpienia w dowolnej formie, zawsze zadaj sobie trzy proste pytania. Jednak nie zadawaj ich sobie ot tak, zadaj je sobie z perspektywy Twojego odbiorcy, słuchacza, widza, fana, kursanta czy pracownika. Jakie pytania mam na myśli?:

 

  • Co? 
  • Co z tego? 
  • Co dalej?

Co?

Pod pytaniem „co?” musi kryć się odpowiedź w postaci ciekawego, użytecznego czy zmuszającego do przemyśleń tematu. Dlaczego? Ponieważ żyjemy w czasach, gdzie najdroższa waluta świata, jaką jest czas, jest mocno deficytowa. Musisz więc szanować czas, który ofiarowali Ci odbiorcy. Szanując ich czas, przygotuj wystąpienie tak, aby było ono opowieścią, której jeszcze nie słyszeli, a jeśli już ją znają, to zrób wszystko, aby otrzymali ją w najciekawszym i najbardziej angażującym wydaniu, jakie mieli okazję usłyszeć. 

 

Przykład: Ubierz swoją opowieść we własne doświadczenia i przeżycia. Przytocz pewne ciekawostki, nieznane fakty dotyczące znanych osób czy wydarzeń. Podsuń trochę liczb, statystyk i okraś to wszystko zapadającym głęboko w pamięć zdjęciem czy grafiką…

„Co z tego?”

Drugim pytaniem, jakie powinieneś sobie zadać, jest „co z tego?”. Wypisz sobie na kartce czy w notatniku na komputerze korzyści, jakie otrzymają Twoi odbiorcy, po spotkaniu z Tobą. Co da im wiedza, którą im przekażesz i dokąd może ich ona zaprowadzić. Sprawdź, czy podane przez Ciebie informacje są na tyle jasne i przekonujące, by chcieli je oni przyjąć i zastosować. 

Przykład: Moja prezentacja/wywiad/szkolenie/mowa (wpisz tu, co tylko chcesz) pozwoli moim odbiorcom: 

 

  • uważniej wsłuchiwać się w potrzeby klientów, 
  • podnieść ich umiejętności sprzedażowe i negocjacyjne, 
  • lepiej inwestować i zarządzać finansami, 
  • nabrać dobrych manier.

„Co dalej?”

Odpowiadając sobie na pytanie „co dalej?” wzywasz do działania. Jest to swego rodzaju call to action dla Twojej przyszłej widowni. Odpowiedź na nie powinna przyjść sama lub po krótkim namyśle. Jeśli się nie pojawia, to koniecznie wróć do poprzednich dwóch pytań i struktury wystąpienia, która już powstała lub dopiero zarysowuje się w Twojej głowie. Zastanów się, co mogą zrobić z przekazywaną przez Ciebie wiedzą Ci, do których będziesz przemawiał? W jakim obszarze i terminie powinni działać. Daj im konkrety i wskaż drogę. Zainspirowani będą mogli od zaraz wdrożyć Twoje wskazówki do swoich zachowań czy projektów.

 

Przykład: Teraz kiedy już wiesz, że trema to Twój przyjaciel wybierz dwie z podanych przeze mnie technik redukcji tremy, przećwicz je i zastosuj je najdalej na tydzień przed pierwszym nadarzającym się wystąpieniem online. Następnie wróć do mnie i powiedz mi lub napisz, w jakim stopniu były one skuteczne? Czekam na wiadomość od Ciebie z niecierpliwością! 

 

P.S. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat tego, jak porwać publiczność na webinarach i salach szkoleniowych zapraszam Cię na mój webinar, który odbędzie się już 6. Grudnia 2022 o godzinie 20:00! Sprawdź, czy to spotkanie jest dla Ciebie, oglądając krótkie intro, które dla Ciebie przygotowałem i mam nadzieję, że do zobaczenia!

Gratulacje, masz już cel!

Jeśli odpowiedziałeś sobie na wszystkie 3 wyżej wymienione pytania, z pewnością wiesz już co i po co chcesz przekazać swoim odbiorcom. Mało tego, wiesz już nawet, jakiego konkretnego zachowania od nich oczekujesz, do czego próbujesz ich przekonać i czego nauczyć. Doskonale znasz swoją misję w skali mikro lub makro. Teraz zostaje Ci tylko upewnienie się, że temat Twojego wystąpienia będzie ciekawy, dobrze podany, angażujący i jednym słowem trafiony. Na koniec chciałbym Ci podsunąć jeszcze jedno ciekawe narzędzia tak à propos celowania. Jest nim „Check Lista Tematu”! Słyszałaś o niej? Jeśli Twoja odpowiedź brzmi: „nie” to koniecznie wyceluj w kolejny artykuł na moim blogu. 

 

Do następnego!

Robert