fbpx

Robert Jarek

Jak wykorzystać storytelling w wystąpieniach publicznych?

W moich poprzednich artykułach opowiadałem Ci więcej na temat przygotowania się do przemówienia publicznego, tremy, celu wystąpienia publicznego i checklisty tematu. Dziś więc naturalnie przechodzę do tego, jak ten swój starannie dobrany temat przemowy zaprezentować tak, aby odbiorcy chcieli słuchać z zaciekawieniem. Do tego celu przyda Ci się storytelling.

 

Czym jest storytelling i gdzie można go wykorzystać?

Storytelling to umiejętność opowiadania wciągających historii i zabrania odbiorcy w fascynującą podróż. Jednak to nie jest jego istota. Najważniejszy jest sam sposób opowiadania. Umiejętność ta bazuje na kilku koncepcjach, które powodują, że odbiorcy z ciekawością będą słuchać Cię z otwartymi buziami i zniecierpliwieni będą pytać „i co?! Co było dalej?!”.

 

W jakich sytuacjach możesz zastosować storytelling?

 

  • pisząc książkę,
  • podczas sprzedaży,
  • na szkoleniach,
  • w czasie prezentacji,
  • podczas wystąpień publicznych,
  • pisząc ciekawe treści na strony internetowe lub blogi,
  • w mediach społecznościowych,
  • w reklamach,
  • tłumacząc komuś trudne zagadnienia,
  • jeśli chcesz kogoś do czegoś przekonać,
  • jeśli chcesz kogoś do czegoś zmotywować.

Jak widzisz, storytellingiem możesz posłużyć się praktycznie wszędzie i w każdej sytuacji, musisz tylko wiedzieć, jak zrobić to dobrze.

 

5 najważniejszych elementów storytellingu

Jak opowiedzieć swoją historię, tak aby odbiorcy chcieli jej słuchać? 

Oto 5 najważniejszych elementów, z których powinna składać się Twoja historia:

 

  • Przedstawienie bohatera, czasu, miejsca i kontekstu historii.
  • Budowanie napięcia. Prowadzenie słuchacza za rękę, krok po kroku. Stopniowo wciągając go w swoją opowieść. Dawkowanie mu emocji od tych najsubtelniejszych do najsilniejszych i stopniowe potęgowanie jego zainteresowania.
  • Pojawienie się problemu, przeszkody lub przeciwnika.
  • Punkt kulminacyjny, czyli niespodziewany zwrot akcji. Powinien być to najbardziej emocjonujący etap Twojej historii. Jej bohater właśnie po wielu miesiącach trudów i męki znajduje rozwiązanie swojego problemu. Nagle w jego życiu zmienia się dosłownie wszystko.
  • Zakończenie przemowy motywującą puentą. Pokazanie, jak zmieniło się życie bohatera po rozwiązaniu jego problemu.

Skąd czerpać pomysły na wciągające historie?

No dobra pewnie teraz sobie myślisz, okej, ale ja nie mam nic ciekawego do powiedzenia! Skąd w ogóle mam brać te historie? Po pierwsze możesz korzystać ze swoich doświadczeń życiowych, nadać ludziom inne imiona i spróbować opowiedzieć to, co sam przeżyłeś. Twoja historia z pewnością jest warta tego, aby usłyszał o niej świat, nawet jeśli będzie to historia wymyślonej Kasi z mazurskiej wsi.

 

Jeśli nie masz do przytoczenia żadnej swojej historii, wymyśl ją! Puść wodze fantazji i pomyśl, jaki problem mógłby mieć Twój główny bohater, przez co będzie przechodził, szukając odpowiedzi na swoje pytania, co takiego sprawi, że zmieni się jego życie i jak jego przemiana wpłynie na życie Twoich odbiorców.

 

Jeśli do rozbudzenia swojej kreatywności potrzebujesz wsparcia, możesz wziąć udział w kursie storytellingu lub wystąpień publicznych, gdzie nauczysz się opowiadać wciągające historie!

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *